Klinikken er lukket fra 21. december 2023 til  2. januar 2024

Vi henviser til øre-næse-halslæge Jesper Balle 27/12, Anders Schermacher 28/12 og Helle Olin 29/12-2023.

Mellemørebetændelse

Næsten alle børn vil på et eller andet tidspunkt få mellemørebetændelse – ofte, men ikke altid i forbindelse med forkølelse.
Symptomerne er smerter/ubehag i ørerne. Hos små børn, der endnu ikke kan fortælle, hvor de har ondt, kan sygdommen vise sig ved at barnet er ked af at blive lagt ned. Ved mellemørebetændelse er der virus eller bakterier i væsken i mellemørerne og der vil ofte være feber.
Diagnosen stilles af lægen eller øre-næse-halslægen, der undersøger barnets ører og eventuelt supplerer med en trykmåling af mellemøret.
De fleste tilfælde af melleørebetændelse går over af sig selv i løbet af et par dage. Ved feber eller smerter ud over 2-3 dage kan sygdommen behandles med antibiotika.
I meget sjældne tilfælde kan det være nødvendigt at prikke hul i trommehinden. Hos nogle springer trommehinden af sig selv. Den vokser som regel hurtigt sammen af sig selv. Nogle uger efter bør barnet kontrolleres hos øre-næse-halslægen.

Dræn i trommehinderne
Ved gentagne melleørebetændelser anbefales det, at barnet får lagt dræn i trommehinderne. Det gøres i en kortvarig fuld bedøvelse.
Risikoen ved operationen er mindre end risikoen for varige mén af sygdommen.
Barnet kan dog godt få mellemørebetændelse, selv om der er dræn i trommehinderne, men sygdommen opstår betydeligt sjældnere og symptomerne er som regel mildere, fordi betændelsen kan komme ud gennem drænene, derfor vil der næsten ikke være smerter. Som regel kan behandlingen være øredråber i stedet for antibiotika. Ved feber kan antibiotika dog i sjældne tilfælde alligevel blive nødvendig.
Efter anlæggelse af dræn skal barnet kontrolleres jævnligt hos øre-næse-halslægen.
Det er vigtigt, at der ikke kommer vand ind i mellemørerne, så ved badning i svømmehal eller havvand, skal man bruge svømmeørepropper – ikke vandskyende vat, der ikke er tæt nok. Ved badning hjemme er det ikke nødvendigt at bruge propper, blot der ikke kommer sæbe i ørerne. Hvis der er kommet vand i ørerne, kan der komme smerter og/eller øreflåd, der kan behandles med øredråber.
Drænene bliver som regel udstødt efter nogle måneder. Hvis ikke, kan de fjernes af øre-næse-halslægen. Trommehinderne gror sammen af sig selv, i de meget sjældne tilfælde, hvor det ikke sker, kan en mindre opration komme på tale.

Forebyggelse af mellemørebetændelse
Der er enkelte ting, som er vigtige. De helt store “syndere” er:
Rygning i hjemmet – også under emhætten, på terrassen eller i andre lokaler.
Pasning i institution – jo flere børn sammen jo værre.
Arv: Søskende til et “ørebarn” giver meget stor risiko.
Drenge er mere udsatte end piger.
Hvad kan man gøre for at undgå mellemørebetændelse?
Undgå at blive forkølet! Forkølelse er en meget smitsom virussygdom, som kan forebygges:
Undlad rygning i barnets hjem eller omgivelser.
Pasning med så få andre som muligt.
God håndhygiejne af alle i barnets omgivelser.
Sørge for at holde fødderne tørre og varme.
God plads omkring sig – også når man sover.
Frisk luft uden at fryse.
Alternative behandlinger er forsøgt uden at der er dokumentation for virkning. Til gengæld er det kostbart, brug hellere pengene på en ferie.